يافته‌هاي جديد درباره پيوند مو


 

نويسنده:دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده*




 

درمان طاسي قدمتي طولاني دارد. زنان و مردان از 5 هزار سال پيش به دنبال درماني براي ريزش موي خود بوده‌اند و اولين درمان‌ها از نسلي به نسلي گذشته و اكنون در كتابخانه‌هاي پزشكي شفادهنده‌هاي مصر قديم گنجانده شده است. امروزه ما در زماني زندگي مي‌كنيم كه انواع درمان‌هاي دارويي و جراحي ريزش مو وجود داشته و طاسي را به طور كامل مي‌توان درمان كرد.
با اين حال و با تاسف بايد گفت که امروزه بحث کاشت مو مورد سوء استفاده‌هاي فراوان قرار گرفته است؛ از تبليغات گسترده ماهواره‌اي که توسط بعضي افراد سودجو و مراکز غيرمجاز با عناوين غيرواقعي انجام مي‌گيرد تا تبليغات در صفحه نيازمندي‌هاي روزنامه و فرستادن بروشورهاي تبليغاتي به منازل و اداره‌ها يا دعوت آرايشگران به اين‌گونه موسسات و دادن درصد حق‌العمل و جذب مشتري بر خلاف اخلاق پزشکي.

طبق قوانين نظام پزشکي، انجام تبليغات در زمينه زيبايي و خدمات پزشکي غيراخلاقي است؛ چرا که اين تبليغ‌ها مي‌تواند اقشاري از جامعه را به سمت اين قبيل اعمال سوق داده و باعث شود فردي که در حال زندگي روزمره است براي انجام اين امور، هزينه زيادي كند و گاهي اوقات خود و خانواده را از امکانات اساسي محروم کند تا بتواند هزينه اين جراحي‌ها را فراهم کند. بايد توجه داشت که معمولا اين دسته تبليغات ويژه افراد غير متخصص است که اطلاعات و دانش ناکافي دارند و صرفا به مسايل مادي توجه دارند. اما يكي ديگر از مهم‌ترين يافته‌هاي علمي جديد، کاشت سلول‌هاي بنيادي فوليکول مو است که مطالعات وسيع انجام گرفته در دنيا در مراحل ابتدايي، اثرات سلول بنيادي مو را در درمان طاسي به اثبات رسانده و مراحل تکميلي اين تکنيک در حال تحقيق و بررسي است. در اين پروژه که از سلول‌هاي فوليکول مو براي کاشت استفاده مي‌شود، مشکلات بسيار کمتري پيش راه است و آسيب آزاردهنده پوست سر به شکل حيرت‌انگيزي کاهش مي‌يابد، بنابراين اين تکنيک بسيار ساده‌تر با مدت زمان کوتاه‌تر و درد کمتري همراه است. مزيت ديگر اين روش استفاده مجدد از همان نمونه کوچک در صورت ناکافي بودن مقدار مو است که در پيوند مو چنين امري امکان‌پذير نيست.
اما اين روش مشکلات خود را نيز دارد؛ از جمله اينکه در اين روش بايد توانايي سلول‌هاي بنيادي در توليد مو حفظ شود و مطمئن باشيم که تعداد قابل توجهي از سلول‌هاي مورد نياز در محيط کشت رشد خواهند کرد. تکنيک بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي شود که هزاران سلول در هر بيمار توليد شده و باعث رشد موي استاندارد قابل قبولي براي بيمار شود.
به‌علاوه، اين ريسک وجود دارد که هيچ‌کدام از اين موها دوام رشد نداشته باشد. هزينه بسيار بالاي اين روش و نگراني در مورد مشکلات احتمالي بعدي و عدم ايجاد ظاهر دلخواه با توجه به اينکه کنترل ويژه‌اي در مورد تراکم يکنواخت و جهت موها وجود ندارد، از ديگر مشکلات اين روش هستند.
 

پي نوشت ها :
 

*ممتخصص پوست و مو

منبع:www.salamat.com